Hjælp til Waoo

 

Spørgsmål til installation af fibernet

 

Når du har bestilt fibernet fra AURA, modtager du først kvittering og så ordrebekræftelse på mail. I ordrebekræftelsen vil du modtage information om listepriser og dato for opstart, hvis der allerede er installeret en fiberboks i din bolig.

Hvornår modtager jeg min router?
Hvis der allerede er installeret en fiberboks i din bolig, sender vi din router indenfor 3 hverdage efter bestilling. Skal vi ud og skyde fiberen ind eller skifte din fiberboks, tager vi routeren med til dig.

Hvis der skal graves
Hvis der skal graves inden installationen, vil du modtage en vejledning samt forslag til installationsdato fra vores Leverance-afdeling, i vejledningen kan du læse, hvordan du skal lave en markering på muren, hvor du ønsker indgangen til boligen skal være.  

Når du så har givet vores Leverance-afdeling besked om, at du har lavet markeringen, sender vi en entreprenør hjem til dig. Hvis den forelåede dato ikke passer for dig, er det vigtigt at du, hurtigst muligt, kontakter vores Leverance-afdeling med henblik på at finde en ny dato. Du skal inden installation have ryddet foran væggen, hvor fiberboksen skal sidde. Læs vejledning her.

Adgange og koder
Mangler du adgange eller koder til nogle af dine produkter, kan du finde de fleste svar lige her: Svar og links til koder. 

Ønsker du at foretage ændirnger i din bestilling, så kontakt kundeservice hurtigst muligt på 87 92 55 77.

Hvordan foregår installationen af fibernet helt præcis? Hvor "skyder" I fiberen ind henne i min bolig? Og skal jeg være hjemme, når I er i gang?

Der kan være mange spørgsmål, som dukker op, når man først har bestilt fibernet. Derfor har vi samlet nogle af de mest gængse spørgsmål og svar her:

Hvordan får I fiberen ind i min bolig? 
Vi har lavet en vejledning, der viser hvordan installationen af fibernet forløber.
Se den her. Fiberrøret bliver ført hen til husets sokkel, hvor du har lavet en markering. Det foregår som regel ved "skydning", hvor vi kun laver et hul ude ved vejen og et hul ved husmuren, hvor vi fører røret ind. Hullerne dækkes til efter endt arbejde.

Du modtager vejledning og information fra vores Leverance-afdeling ang. makering på din husmur. Deri vil der også stå, hvordan du giver os besked om at du er klar til at få fiberen ført ind.

Her finder du en vejledning til hvordan du markerer, hvor din fiber skal ind i huset. 

Skal jeg være hjemme?
Du behøver ikke være hjemme, mens det udvendige arbejde foregår. Men du vil blive kontaktet for en aftale om installationsdato, når det bliver tid til, at teknikeren skal installere din fiberboks. Dér skal der være nogen hjemme.

Kan jeg selv grave fiberrøret ned?
Ja. Du skal kontakte vores Leverance-afdeling, når du er færdig med at grave. Ellers ved vi ikke, at der er klar til at blive blæst fiber i røret.

Fibertomrør får du sådan:
10 - 40 meters længde.
Vi har 4 forskellige længder (10, 20, 30 og 40 meter) der er pakket i pakker med muffer, dækbånd og vejledning, som kan afhentes uden forudbestilling på Knudsminde 10 i Odder.

40 - ? meters længde.
Har du brug for mere end 40 meter skal du bestille det ved skrive til os ved at udfylde formularen her og skrive i "besked", hvor mange meter rør du skal bruge.

 

 

 

Inden vi kommer og installerer fibernet i din bolig, skal du sørge for 2 ting:

1. Beslut hvor fiberboksen skal placeres i dit hjem (ca. mål: 24 cm (H) x 25 cm (B) x 5 cm (D)). Fiberboksen sidder på den indvendige side af muren, hvor fiberrøret går ind i din facade.

2. Fremfør dine strømledninger, internetkabler m.m. fra computer, TV og telefon til det sted, hvor fiberboksen skal sidde.

Har du behov for at få trukket nye kabler eller ledninger, kan du kontakte AURA på: 87 92 55 11 og få en elektriker ud til at trække kabler hos dig. 

Kan jeg bruge de kabler, jeg har i forvejen?

Internet: Ønsker du en kablet forbindelse, skal du trække et netværkskabel fra din computer til din fiberboks. Du skal bruge et almindeligt netværkskabel. 

Ønsker du at benytte din egen trådløse router, så vær sikker på, at den kan håndtere de høje hastigheder. Du skal bruge et almindeligt netværkskabel. 

Hvis du allerede har internet, kan du sandsynligvis bruge det netværkskabel, du har i dag. Har du flere computere, skal du bruge en switch (fordelerboks), en trådløs router eller et Smart WiFi-sæt, da der kun er én internetadgang på fiberboksen.

TV-boks: Er der brug for en kablet forbindelse til TV-boksen, skal du også trække et netværkskabel fra det sted, hvor din nye TV-boks skal stå, hen til fiberboksen. Kablet skal være et almindeligt netværkskabel af samme slags som det, der bruges til computere. TV-boksen skal stå ved fjernsynet og tilsluttes strøm.

Kabel-TV: Har du købt kabel-TV (DVB-C) kan dine TV-apparater tilsluttes fiberboksen ved hjælp af antennekabel. I mange boliger findes der allerede antennekabler og antennestik, som let kan genbruges. Har du allerede kabel-TV, skal der blot føres et antennekabel hen til fiberboksen.

OBS! Har du installeret forstærkere på disse kabler, kan de forvrænge TV-signalet fra fiberboksen.

Du kan finde vejledninger til fiberboks, internet, TV og meget mere her

Kan jeg få hjælp til opsætning af udstyr?

I nogle af vores pakker er der inkluderet udvidet installation. Udvidet installation betyder at vores tekniker tilslutter udstyret (forudsætter at der der allerede er trukket de nødvendige strømledninger og antennekabler) og afprøver din forbindelse.

Har du brug for yderligere hjælp til installation, kan du blive kontaktet af en tekniker, der kan hjælpe med at afdække, om det er noget du kan selv eller om vi evt. kan hjælpe. Alt ekstra arbejde bliver lavet efter aftale og pris med dig.
Har du brug for hjælp til at trække kabler forud for installationen, kan du kontakte AURA Installation på 87 92 55 11 eller din lokale elektriker.