Hjælp til Waoo

 

Spørgsmål til produkterne

 

Hvilke internetprodukter tilbyder AURA?
Hos AURA kan du vælge mellem to internetpakker: Waoo eller FiberXL.

Waoo er til dig, der vil have hele pakken uden at skulle gøre noget selv, herunder muligheden for at at vælge hastighed (Mbit/s), tilkøbe WiFi FullService, Sikkerhedspakke fra Chili Security og TV-pakker.

FiberXL er til dig, der kan og vil selv – lynhurtigt fibernet og intet andet. Du køber selv din egen router, vi har lavet guides til langt det meste og kundeservice foregår via mail. Dette er med til at gøre at du kan få en hurtig fiberforbindelse til fast lav pris.

WiFi FullService og Sikkerhedspakke fra Chili Security
Når du bestilleret Waoo-fiberprodukt fra AURA, får du mulighed for at tilkøbe:
- WiFi FullService, som giver dig optimal WiFi-dækning, Videosupport og Tilfredshedsgaranti.
- Sikkerhedspakke fra Chili Security, så du kan surfe trygt på nettet. 
Læs mere om tilkøbsprodukterne her.

Tilkøb af Fast IP-adresse
Til både Waoo og FiberXL er det muligt at tilkøbe Fast IP-adresse.
Når du bestiller din internetforbindelse er det muligt at tilvælge dette i bestilling.
Fast IP-adresse koster 39 kr./md. samt et oprettelsesgebyr på 99 kr.
Har du allerede en internetforbindelse fra AURA, kan du sagtens tilkøbe Fast IP-adresse ved at kontakte kundeservice, klik på 'Skriv til os' herunder eller tlf. 87 92 55 77.

  

Hvad er forskellen på WiFi og internet?
WiFi er den trådløse forbindelse indenfor i din bolig, som går mellem dine enheder (telefon, tv, computer, printer) og din router/dit acces-point.

Internettet er forbindelsen fra omverdenen og ind i din bolig. Internettet er et verdensomspændende netværk. Lidt ligesom dit lokale netværk, men bare i en stor skala.

Har du problemer med at forbinde Sonos, Chromecast eller Apple-produkter til WiFi? 
Årsagen kan være, at disse enheder skal være forbundet til en bestemt type WiFi – nemlig 2,4 GHz eller 5 GHz. I disse tilfælde er det en fordel at dine WiFi har forskellige navne, så man nemt kan skelne dem ad og selv vælge hvilken WiFi, din enhed skal kobles til.

Sonos og Chromecast vil helst forbinde til 2,4 GHz. Apple vil helst forbinde til 5 GHz.

Udfald (forbindelse forsvinder kortvarigt)
Oplever du mange udfald på WiFi, er det vigtigt, at du først undersøger om din WiFi-sender (router/access point) står højt og frit. Din WiFi-sender skal stå frit, hvilket vil sige ingen møbler eller elektronik inden for en radius af 50cm. En anden årsag kan være at dine enheder ikke kan skelne imellem 2,4 og 5ghz. Du kan se, hvordan du opdeler dit netværk lige her.

De fleste routere finder automatisk den kanal med mindst støj. Dog kan det være nødvendigt at vælge en ny kanal, da der kan være forhold der snyder routeren. Bor du f.eks. i etagebyggeri, kører dit trådløse signal formentligt på samme kanal som andre netværk – derfor er der meget trafik på det trådløse netværk, som skaber kø, hvilket gør forbindelsen langsom.
Se hvordan du skifter kanal her

2.4Ghz er stadig den mest udbredte frekvens for trådløse WiFi hjemmenetværk, og netop denne frekvens deles med en masse andet udstyr som f.eks. dørklokker, baby alarmer og mikrobølgeovne. Den bedste løsning kan her være, at købe en trådløs dual-band router, som både kører på 2.4Ghz men også på den mindre trafikerede 5Ghz. Ofte vil der også kunne opnås større hastigheder på 5Ghz frekvensen, som dog har en noget kortere rækkevidde end 2.4Ghz. For 2,4 Ghz gælder stor rækkevide, men lav hastighed, hvorimod 5 Ghz har høj hastighed men lav rækkevide. Bemærk dog, at ikke alle, især ældre enheder, understøtter 5Ghz.
Se her hvordan du kan skifte mellem de 2 frekvenser. 

Forbundet, men uden forbindelse
Får du beskeden ”Tilsluttet, ingen internetforbindelse,” når du prøver at forbinde til WiFi, skyldes fejlen oftest, at der er forbindelse til din router, men ikke til internettet ude i verden.
Start med at genstarte din router. Virker dette ikke, så se om din router lyser. Lyser routeren rød, skal du tage et kig på din fiberboks. Lyser fiberboksen også rød, så kontakt os med det samme på: 8792 5577 – tast 3.

Lyser routeren rød, men fiberboks grønt, er det oftest kablingen mellem fiberboksen og routeren, der er problemet. Begynd med at skifte kablet fra fiberboksen til routeren. Kablet skal gå fra fiberboksens Lan 1 til routerens WAN/internet port.

Passer hastighedstesten ikke?
Laver du en hastighedstest, men får du ikke den hastighed, du har forventet, skyldes det dit kabel eller din Wifi-forbindelse.

Kabel: Den bedste måde at teste sin kabelforbindelse er ved at slå VPN, Firewall, Antivirus fra og så gå ind på Speedtest.net/apps og hente den app, der tilsvarer den enhed, som man tester på. For eksempel: Er det windows man bruger, vælger man windows i appen.
Får du en måling under 100mb konsekvent, er det fordi der er et 100mb link(kabel) et sted i ens opsætning, det kan være noget gammelt udstyr, eller et defekt kabel.

WiFi: Det er meget sjældent, man når de helt høje hastigheder på wifi, det er dog vigtigt at se på wifi som forbindelsen mellem din enhed og din router, og ikke forbindelsen på internettet. Der findes to typer trådløse netværk i dag: 2,4 og 5ghz.
2,4ghz er en ældre teknologi, der dog er mere langtrækkende, men ikke har så høje hastigheder, så forbinder man til dette netværk, vil man typisk ikke kunne måle højere hastigheder end 40-60mb.

5ghz er en nyere teknologi, den har højere hastigheder, men knap så lang rækkevidde, typisk vil man kunne måle alt imellem 80 og 500mb på denne standard.

Med Waoo Fiber fra AURA kan du frit vælge mellem fire forskellige TV-pakker med op til 64 kanaler i en pakke. Der er tre standardpakker – Stor, Favorit eller Lille– samt en Flex-pakke, hvor du selv fit kan tilkøbe kanaler fra et stort udvalg.

Se udvalget af TV-pakker her. 

Se udvalget i Flex-pakken her. 

På hvilke måder kan jeg se TV? 
Du kan vælge at se TV via streaming (TV Go) eller via Kabel. Vælger du TV via streaming, har du mulighed for at sammensætte dit abonnement efter dine behov.

Kanalbutikken 
I Kanalbutikken, som du finder på Waoos hjemmeside eller via Google Chromecat/AppleTV, kan du tilkøbe kanaler. Dine nye valg kan ses med det samme på dit TV, og vil fremgå af din næste regning, der er en måned binding på en ny kanal og kan derfor først fjernes igen tidligdt en måned efter.

Kært barn har som bekendt mange navne: Waoo TV, Viaplay, TV2 Play … Der er mange forskellige måder at se fjernsyn i dag, så her har vi samlet et kort overblik.

Waoo Web TV
Når du vælger TV via streaming, har du Waoo Web TV, så kan du se dine TV-pakker og stort set alle dine valgte TV-kanaler via WAoo's app til SmartTV, Google Chromecast, AppleTV eller anden form for streamer til TV. Du kan se dit TV inden for EU's grænser, så længe du blot har en internetforbindelse. Hvor mange kanaler du kan se, afhænger af indholdet i din TV-løsning. Læs mere.

Viaplay
Med Viaplay får du adgang til en masse film, serier og sport, alt afhængigt af, hvilket abonnement, du vælger. Når du køber en Waoo Fiberpakke får du desuden mulighed for at tilkøbe Viaplay Film & Serier med 20% rabat.
Hvis du har Stor Waoo TV-pakke, får du ubegrænset adgang til Viaplay Total, hvilket giver dig adgang til alt indhold på Viaplay: Film, serier, sport og de fleste af TV3-programmer.

TV2 Play
Når du køber TV2 Play med i din TV-pakke, får du adgang til alle TV2- kanaler samt arkivet, hvor du kan se tidligere udsendelser, snigpremierer, film og unikke TV2 Play-programmer. Læs mere.

Med en fiberforbindelse fra AURA Fiber har du også mulighed for at få telefoni. Fibernet telefoni foregår via en lynhurtig fiberforbindelse.

Fastnet telefoni kan du få på 2 måder: Fri Fastnet eller Fastnet Forbrug. Vis nummer er altid med i dit abonnement, og ønsker du yderligere tjenester, kan du tilvælge en pakke med 3 telefontjenester – Viderestilling, Forstyr ikke og Telefonsvarer. Læs mere.

Skal jeg selv opsige mit nuværende nummer?
Hvis du ønsker telefoni fra AURA og vil beholde dit telefonnummer, må du ikke opsige dit telefonnummer. Er det opsagt ved din tidligere udbyder, kan vi ikke få lov til at flytte det over til os.

Kan jeg beholde mit gamle nummer?
Du kan beholde dit gamle telefonnummer, hvis du overflytter det til os. Du skal blot udfylde en fuldmagt og sende den retur til os.

Kan jeg selv vælge et nyt nummer? 
Hvis du ønsker at være med til at vælge dit nye telefonnummer skal du ringe til Kundeservice og bestille fastnettelefoni på: 87 92 55 77.

Hvis du bestiller online, får du tildelt et nummer automatisk. Det nye nummer vil stå på din ordrebekræftelse.

 

Som kunde hos AURA kan du også fibernet til dit sommerhus eller din forening, hvad end det er en bolig-, andels-, ejer- eller grundejerforening. Læs mere om foreningsaftaler her eller kontakt vores foreningskonsulenter på: 87 92 55 72.

Ønsker du et abonnement til dit sommerhus, kan du tjekke om vi kan levere fiber til dit sommerhus her.

OBS! Nogle hastigheder er kun tilgængelige for foreninger og BBR-registrerede fritidshuse. 

Er der allerede nedgravet fibernet i dit område, men ikke inden for i din bolig, koster etablering og tilslutning i øjeblikket 495,-kr.

Bor du i et kampagneområde, fremgår tilslutningen af det materiale, der er blevet sendt ud. Er der allerede indlagt fiberrør i boligen, skal du kun betale tilslutning. Og har du allerede en fiberboks oppe, er der ingen tilslutningsgebyr.

Vælger du at grave selv, skal du stadig betale de 495,-, da det er tilslutningsgebyret. Du kan du hente tomrør og vejledning på Knudsminde 10 i Odder. Når du er færdig med at grave, kommer vi og blæser fiberen ind til din bolig, hvorefter vi installerer fiberboksen.

OBS! Indgravning er incl. 30 meter. Hvis du har længere, laver vi tilbud til dig. Der er ingen oprettelsesgebyr.

Hvor lang er bindingsperioden?
Der er ingen bindingsperiode. Dog er der et opsigelsesvarsel på 1 måned. 

Du kan finde samtlige betingelser og vilkår lige her.