Der kan være mange koder i omløb, når man først har både telefoner, Ipads, computere og musikanlæg koblet op på én og samme fiberforbindelse. Derfor har vi samlet nogle af de mest gængse på denne liste:
Ny kode til router
Hvis du har behov for at lave en ny kode eller andre ændringer til din router kan du via guiden til den pågældende router. På denne side kan du finde en oversigt over vores routere og dertilhørende guides og vejledninger.
Ny kode til min Viaplay konto
Hvis du har glemt din adgangskode til Viaplay, kan du bestille en ny adgangskode her.
Lige oprettet Viaplay?
Vær opmærksom på, at Viaplay først kan oprettes 24 timer efter dit abonnement er aktivt. Har du problemer med oprettelsen, kan du kontakte Viasats support på tlf.: 45 100 101 eller på mail: support@viaplay.dk.
Ny kode til TV2 Play konto
Har du behov for at ændre din adgangskode til dit TV 2 Login, kan det gøres på to måder.
Læs mere om adgang til TV2 Play her.
Waoo Kanabutikken
Få tilsendt kode ved at kontakte Kundservice på tlf.: 87 92 55 77.
Waoo Bio
Koden kan også bruges til f.eks. at låse TV-kanaler. Oplever du fejl eller mangler, så kan du kontakte vores kundeservice på tfl.: 87 92 55 77 - tast 1.
Mangler du vejledninger til din TV-boks, kan du finde de fleste lige her.
Låsning af kanaler via TV-boks
Ønsker du at spærre udvalgte kanaler fx. for dine børn, kan de låses via din TV-boks. De låste kanaler kan herefter kun åbnes med din kode. Koden bruges også til at leje film. Mangler du din kode til TV-boksen, kan du finde den her.
Kan jeg bruge min egen fjernbetjening til både TV og TV-boks?
Desværre ikke. Men Waoo fjernbetjeningen kan programmeres, så den også kan betjene dit TV. Se hvordan du koder Waoo fjernbetjeningen i vejledningen til Waoo fjernbetjening på denne side.
Hvor mange fjernsyn kan jeg tilslutte, når jeg har valgt TV uden boks?
Du kan max. have 8 TV på en fordeler/forstærker. Hvor godt signalet bliver, afhænger også af længden på kablerne til de forskellige TV.
Husk at hvis du har en Waoo TV-pakke kan de fleste af kanalerne ses som Web TV på din PC / tablet / telefon. Altså vil du også kunne tage din TV-pakke med ud af huset, bare du har internet. Eller bruge Web TV som en ekstra skærm på børneværelset eller lignende.
Upload og download - hvad er det for noget? Upload angiver, hvor hurtigt du sender data. Eksempelvis, hvis du skal uploade billeder til et online arkiv, eller sende store filer til arbejdets server, har du brug for en god upload hastighed.
Download angiver, hvor hurtigt du modtager. Når du eks. streamer videomateriale og hører musik, har du brug for en god downloadhastighed.
Se her hvad vi tilbyder af hastigheder.
Hastighedsgaranti
Kun med fibernet får du lige hurtig up- og download. Du får dermed markedets hurtigste og bedste internetforbindelse. Og vi giver som de eneste i branchen garanti på den hastighed, du har købt (målt med ledning direkte på fiberboksen). Læs mere om hastighedsgaranti her.
Hvad er forskellen på WiFi og internet?
WiFi er den trådløse forbindelse indenfor i din bolig, som går mellem dine enheder (telefon, tv, computer, printer) og din router/dit acces-point.
Internettet er forbindelsen fra omverdenen og ind i din bolig. Internettet er et verdensomspændende netværk. Lidt ligesom dit lokale netværk, men bare i en stor skala.
Har du problemer med at forbinde Sonos, Chromecast eller Apple-produkter til WiFi?
Årsagen kan være, at disse enheder skal være forbundet til en bestemt type WiFi – nemlig 2,4 GHz eller 5 GHz. I disse tilfælde er det en fordel at dine WiFi har forskellige navne, så man nemt kan skelne dem ad og selv vælge hvilken WiFi, din enhed skal kobles til.
Sonos og Chromecast vil helst forbinde til 2,4 GHz. Apple vil helst forbinde til 5 GHz.
Udfald (forbindelse forsvinder kortvarigt)
Oplever du mange udfald på WiFi, er det vigtigt, at du først undersøger om din WiFi-sender (router/access point) står højt og frit. Din WiFi-sender skal stå frit, hvilket vil sige ingen møbler eller elektronik inden for en radius af 50cm. En anden årsag kan være at dine enheder ikke kan skelne imellem 2,4 og 5ghz. Du kan se, hvordan du opdeler dit netværk lige her.
De fleste routere finder automatisk den kanal med mindst støj. Dog kan det være nødvendigt at vælge en ny kanal, da der kan være forhold der snyder routeren. Bor du f.eks. i etagebyggeri, kører dit trådløse signal formentligt på samme kanal som andre netværk – derfor er der meget trafik på det trådløse netværk, som skaber kø, hvilket gør forbindelsen langsom.
Se hvordan du skifter kanal her.
2.4Ghz er stadig den mest udbredte frekvens for trådløse WiFi hjemmenetværk, og netop denne frekvens deles med en masse andet udstyr som f.eks. dørklokker, baby alarmer og mikrobølgeovne. Den bedste løsning kan her være, at købe en trådløs dual-band router, som både kører på 2.4Ghz men også på den mindre trafikerede 5Ghz. Ofte vil der også kunne opnås større hastigheder på 5Ghz frekvensen, som dog har en noget kortere rækkevidde end 2.4Ghz. For 2,4 Ghz gælder stor rækkevide, men lav hastighed, hvorimod 5 Ghz har høj hastighed men lav rækkevide. Bemærk dog, at ikke alle, især ældre enheder, understøtter 5Ghz.
Se her hvordan du kan skifte mellem de 2 frekvenser.
Forbundet, men uden forbindelse
Får du beskeden ”Tilsluttet, ingen internetforbindelse,” når du prøver at forbinde til WiFi, skyldes fejlen oftest, at der er forbindelse til din router, men ikke til internettet ude i verden.
Start med at genstarte din router. Virker dette ikke, så se om din router lyser. Lyser routeren rød, skal du tage et kig på din fiberboks. Lyser fiberboksen også rød, så kontakt os med det samme på: 8792 5577 – tast 3.
Lyser routeren rød, men fiberboks grønt, er det oftest kablingen mellem fiberboksen og routeren, der er problemet. Begynd med at skifte kablet fra fiberboksen til routeren. Kablet skal gå fra fiberboksens Lan 1 til routerens WAN/internet port.
Passer hastighedstesten ikke?
Laver du en hastighedstest, men får du ikke den hastighed, du har forventet, skyldes det dit kabel eller din Wifi-forbindelse.
Kabel: Den bedste måde at teste sin kabelforbindelse er ved at slå VPN, Firewall, Antivirus fra og så gå ind på Speedtest.net/apps og hente den app, der tilsvarer den enhed, som man tester på. For eksempel: Er det windows man bruger, vælger man windows i appen.
Får du en måling under 100mb konsekvent, er det fordi der er et 100mb link(kabel) et sted i ens opsætning, det kan være noget gammelt udstyr, eller et defekt kabel.
WiFi: Det er meget sjældent, man når de helt høje hastigheder på wifi, det er dog vigtigt at se på wifi som forbindelsen mellem din enhed og din router, og ikke forbindelsen på internettet. Der findes to typer trådløse netværk i dag: 2,4 og 5ghz.
2,4ghz er en ældre teknologi, der dog er mere langtrækkende, men ikke har så høje hastigheder, så forbinder man til dette netværk, vil man typisk ikke kunne måle højere hastigheder end 40-60mb.
5ghz er en nyere teknologi, den har højere hastigheder, men knap så lang rækkevidde, typisk vil man kunne måle alt imellem 80 og 500mb på denne standard.
Hvor kan jeg finde vejledning til problemer med telefoni? Dem kan du finde lige her:
Kan jeg beholde min mailkonto og mailadresse? Ja da! Men det afhænger af din nuværende udbyder. Derfor bedes du kontakte dem for at høre, om det er muligt.
Har du en mail som:@gmail.com, @hotmail.com, @yahoo.dk eller @msn.com, kan du stadig benytte denne. Det eneste, det kræver, er internetadgang.
Har du købt dit eget domæne, kan du fortsat benytte denne. Domænet er uafhængigt af internetforbindelse og udbyder.
Problemer med at sende mails efter at du har fået fibernet?
Har du beholdt din email-adresse fra din gamle udbyder, kan dette være problemet.
Har du en hotmail, gmail eller en anden internetmail, kan du stadig benytte denne - det eneste det kræver, er internetadgang.
Waoo Web TV giver dig adgang til at se dine TV-kanaler via din computer, iPhone, iPad og Android-enheder. Alle kunder med en Waoo TV-løsning har mulighed for at aktivere Waoo Web TV og dermed få adgang til størstedelen af de TV-kanaler, som er indeholdt i din TV-løsning. Web TV ses på din computer, tablet eller mobilenhed.
Til tablets og mobilenheder, skal du hente en app i App-store eller Play Butik: Waoo TV.
På din computer skal du gå til internetsiden www.waoo.tv for at se dine kanaler.
Web TV koster ikke ekstra i abonnement, men vær opmærksom på, at det kan koste ekstra i dataforbrug afhængigt af aftalen med din udbyder. Vi anbefaler, at du er tilkoblet trådløst netværk ved brug af web TV både i og udenfor hjemmet.
Waoo Web TV kan tages med inden for EUs grænser, du skal bare have internet. Hvor mange kanaler du kan se på Web TV afhænger af indholdet i din TV-løsning.
Læs en vejledning til, hvordan du opretter dig til Web TV her.
Kun med fibernet får du lige hurtig up- og download. Du får dermed markedets hurtigste og mest stabile internetforbindelse i ét og samme produkt. Og vi giver som de eneste i branchen garanti på den hastighed, du har købt (målt med ledning direkte på fiberboksen).
Læs mere om hastighedsgaranti her.
Test din egen hastighed lige her.
Jeg har en 1000/1000 Mbit/s hastighed, men jeg kan maksimalt måle 900/900 Mbit/s?
Når en kunde bestiller en 1000/1000 forbindelse, betyder det at vi leverer fibernet med en hastighed på 1000/1000 Mbit/s, det er altså den hastighed, der bliver provisioneret til dig, altså den hastighed vi fortæller din fiberboks, at du har lov til at anvende.
Dét udstyr, der er opsat hos dig i forbindelse med fiberboksen, har dén begrænsning, at den maksimalt kan modtage 1000/1000 Mbit/s. Du kan altså teknisk set ikke få en højere hastighed end 1000/1000 Mbit/s, og vil under optimale forhold kunne måle 900/900 Mbit/s.
Så grundet kabeltab i transmission garanteres der 900/900Mbit/s.
Hastighed ved enhed tilsluttet WiFi
WiFi hastigheder er afhængig af flere forhold.
1. Den tilsluttede enheds netværkskort
2. Afstanden fra router/Smartwifi til den tilsluttede enhed
3. Bygningsdele signalet skal gennemtrænge.
De 900/900 Mbit/s er gældende for alle med en fiberforbindelse og ikke kun hos AURA.
Oplever du fejl på dit fibernet, skal du fejlmelde det til vores tekniske support på tlf.: 87 92 55 77 - tast 3.
Herfra er der en fejlretningstid på max. 3 arbejdsdage. Alle fejl bliver behandlet i den rækkefølge de modtages. Har du behov for en tekniker samme dag, kan du bestille det hos os til et gebyr af 1500,-.
Liste over forskellige vejledninger
Gravevejledning - til dig der skal grave selv.
Andre vejledninger i forbindelse med installation finder du her.
Vi holder telefonerne åbne:
Mandag - fredag: kl. 8.00 - 20.00
Lørdag, søndag og helligdage: kl. 10.00 - 14.00