Hvor meget koster det egentlig at køre elbil om måneden?
Skal jeg vælge en ladeløsning, hvor jeg kun betaler for den strøm, jeg bruger eller en med fast pris hver måned?
Hvad er bedst for mig?
Få hurtigt et økonomisk overblik over dine udgifter til opladning af din elbil, og se hvad der bedst kan betale sig.
Som elbilist er det vigtigt at have styr på økonomien til opladning – lige fra hvor meget det koster at oplade elbilen, hvilken ladeløsning, der er billigst til hvordan du får refusion af elafgift for din opladning. Vi hjælper dig med at blive klogere på alle de økonomiske aspekter ved opladning af elbil.
Når du vurderer økonomien i din ladeløsning derhjemme, er der flere elementer, du skal overveje:
↪ Hvad koster din ladeboks?
↪ Hvad koster det at lade din elbil op?
↪ Får du refusion for elafgiften?
For langt de fleste elbilister er en ladeboks derhjemme den billigste løsning. Erfaringen viser, at de fleste oplader deres elbil hjemme 90-95% af tiden, dette har indflydelse på din samlede pris på opladning.
Prisen på at oplade din elbil afhænger selvfølgelig også af, hvor meget du betaler for din strøm. Den gennemsnitlige elpris på AURA FlexEl 1. maj 2024 var 197 øre/kWh inkl. skatter, afgifter og abb.
Med en ladeboks fra AURA, hvor du afregnes i forhold til faktisk forbrug (altså ikke månedlig fast pris), vil regnestykket se således ud, hvis du havde ladet 100% hjemme:
Den generelle antagelse er, at elbiler kører omkring 5 km pr. kWh. Det betyder, at du kan køre 20 km for omkring 4,08 kr. (4 x 1,02).
Kører du 25.000 km om året, vil udgiften på strøm til opladning være omkring 5.100 kr. (25.000/5 x 1,02).
Det svarer til, at det koster dig ca. 425 kr. om måneden at lade elbilen op.
Og hvis du udnytter de typiske billige strømtimer og lader bilen op i løbet af natten kan det blive endnu billigere - du kan altid se de aktuelle timepriser her.
Sammenlignet med prisen på benzin og diesel er det altså væsentligt billigere pr. kørt km. Når du oplader din elbil med strøm, opnår du derfor en markant bedre brændstoføkonomi. Selvom en elbil stadig er en forholdsvis dyr investering, kan det alligevel godt være billigere for dig, hvis du kigger på totaløkonomien, fordi det er så billigt at oplade og køre i din elbil.
* pr. 1. januar 2024
Ladebokse og ladestandere fås i mange forskellige prisklasser og kvaliteter - lige fra billige discountløsninger produceret i Kina til mere intelligente ladebokse, hvor alle komponenter og dele er af høj kvalitet.
En intelligent ladeboks er kendetegnet ved at have indbygget wifi, så softwaren opdateres automatisk, samtidig med at den kan kommunikere med din elbil om fx forskudt starttidspunkt for opladning, eller at elbilen skal oplades, når strømmen er grønnest og billigst.
Som tommelfingerregel hænger pris og kvalitet sammen, og de lidt dyrere ladestandere vil typisk også have en større udgangseffekt, så elbilen oplades hurtigere. En intelligent ladeboks giver typisk også den fordel, at du har mulighed for at modtage afgiftsrefusion af strømmen**, du bruger til opladning, fordi der sidder en indbygget måler i ladeboksen, som kan dokumentere dit forbrug (måleren skal være godkendt til afregning af refusionsopgørelse).
Du kan således ikke modtage afgiftsrefusion, hvis du blot oplader fra en stikkonkakt, der er tilkoblet husets øvrige elinstallationer, fordi det ikke er muligt at adskille forbruget til opladning af din elbil med husets øvrige forbrug.
Med en elbil i garagen er det vigtigt, at du får en elaftale med timepriser - en såkaldt fleksibel elaftale. Hos AURA hedder den AURA FlexEl.
Så kan du nemlig lade din elbil, når strømmen er billigst og få kontant glæde af det. Strømmen er typisk billigst om natten, midt på dagen og særligt i weekenden – du kan følge med de aktuelle timepriser her.
Når du vælger en ladeløsning til din elbil, er det ikke ligegyldigt hvilken kvalitet ladeboksen er.
Det er politisk bestemt, at alle danske elkunder skal betale elafgift for den strøm, de bruger. Men da man gerne vil have flere miljøvenlige elbiler på vejene, har man fra politisk side også bestemt, at ladeoperatørerne kan søge om at få refunderet elafgiften på vegne af private kunder.
For at du som privatkunde kan få refusionen, skal du betale for din strøm til opladning over din elaftale.
Desuden skal du have et abonnement eller en serviceaftale med en ladeoperatør, som efterfølgende udbetaler refusionen til dig. For at modtage refusion af elafgift er det også et krav, at din ladeboks har en indbygget måler, så elselskabet præcist kan registrere, hvor meget strøm du bruger til opladning – og adskille det fra din husstands øvrige elforbrug.
Hvis der i forvejen gives afgiftsrefusion til din husstand (hvis du eks. har installeret solceller, varmepumpe), kan du ikke få yderligere reduktion i elafgiften.
Satsen for elafgift er pr. 1. januar 2024 fastsat til 94,63 øre/kWh. Refusion af elafgiften til opladning gælder indtil videre frem til 2030.
Det er ikke alle ladeoperatører, der udbetaler den fulde refusion, så det skal du have for øje, når du vælger ladeløsning. Når du køber en ladeboks fra AURA får du automatisk refunderet elafgiften 100% månedsvist.
Hvis du i forvejen har installeret solceller eller jordvarmeanlæg, kan du som udgangspunkt ikke modtage afgiftsrefusion. Dette skyldes, at du i forvejen ikke betaler afgift af egenproduceret strøm. Derfor vil du skulle betale fuld pris for strømmen, du bruger til opladning af din elbil.
Hvis du skal opnå afgiftsrefusion, skal du derfor kunne dokumentere, at du har betalt fuld elafgift af den strøm, du har brugt til opladning af din elbil. Det kunne fx være ved at få en separat måler, så du kan holde strømmen til opladning helt adskilt fra husstandens øvrige elforbrug. Dette er dog en større økonomisk investering, som sjældent vil kunne betale sig.
Selvom det lyder som nærmest det samme, er der stor forskel på strømrefusion og afgiftsrefusion.
Nogle udbydere af ladebokse tilbyder en såkaldt strømrefusion til deres kunder, hvilket dækker over, at de betaler udgiften til den forbrugte strøm tilbage til kunden. Her er det blot vigtigt at huske, at kunden på forhånd har betalt et månedligt abonnement på 700 - 800 kr. for at kunne oplade elbilen på egen ladeboks og operatørens ladenetværk.
Ladeoperatøren ansøger om afgiftsrefusion på kundens vegne, men denne afgiftsrefusion sendes ikke videre til kunden. Derfor er det ladeoperatøren – og ikke kunden – som får en økonomisk gevinst af afgiftsrefusionen.
Andre udbydere som fx AURA, hvor du kun betaler for dit faktiske forbrug af strøm til opladning af elbilen, sender afgiftsrefusionen direkte videre til kunden. Dermed får du glæde af den rabat eller afgiftsrefusion, der gives til elkunder for den strøm, som bruges til opladning af elbiler. Det betyder, at for hver kWh, du bruger til opladning, får du refunderet en stor del af udgiften fra staten.
Selvom langt de fleste oplader elbilen hjemme, kan det jo være nødvendigt at bruge offentlige ladestandere og ladestationer på de længere ture.
Prisen på opladning på farten afhænger af abonnementet – i nogle abonnementer er det inklusive, men ellers varierer den typisk mellem 2,5-6 kr./kWh og er bestemt af den pågældende ladeoperatør. Det kan altså godt betale sig at gå efter ladestanderen med den laveste pris pr. kWh.
På ladestationer finder du ofte såkaldte ’lynladere’. De kan være lidt dyrere, da de som navnet indikerer, lader bilen hurtigt op og dermed sparer dig for tid. Alt efter hvor travlt du har, kan du altså vælge at bruge en langsommere ladestander for at spare penge.