Få svar på dine spørgsmål

 

Find svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål i forbindelse med valget til AURAs repræsentantskab.  

Spørgsmål om andelsselskabet AURA

AURA et andelsselskab og ejet af vores over 113.000 andelshavere.

Vi vil være drivkraft i udviklingen af lokalområdet indenfor den grønne omstilling, digitalisering, e-mobilitet, bæredygtige energiløsninger og produktion af vedvarende energi. Dermed investerer vi en god del af vores overskud lokalt og bæredygtigt.

Som andelshaver har du mulighed for at få indflydelse på, de vigtigste strategiske beslutninger for AURA ved at stille op og blive valgt til vores repræsentantskab.

Dermed kan du være med til at gøre en forskel for dit lokalområde, for Østjylland, for den grønne omstlling og for din hverdag. 

Du kan både være andelshaver og kunde i AURA. Hvorvidt du køber strøm, internet, en ladeløsning eller andre produkter hos AURA er ikke afgørende for, om du er andelshaver. 

Når du har rådighed over en elmåler fra vores datterselskab Dinel, er du andelshaver i AURA.

Du kan se, om du er andelshaver på dette kort.

AURAs øverste myndighed er repræsentantskabet. Medlemmerne vælges ved en demokratisk proces blandt andelshaverne.

Ifølge selskabets vedtægter og valgregulativer skal der være valg til repræsentantskabet hver fjerde år. 

 

Spørgsmål om afstemningen 

Du kunne stemme online via aura.dk.

Hvis du bor i Valgomåde 2, 3, 4, 5, 6 eller 7, vil du modtage et brev og eventuelt også en mail med en personlig valgkode og en personlig QR-kode. Du skal enten bruge din valgkode eller QR-koden for at stemme. 

Du kunne stemme frem til den 31. oktober 2024, kl. 23.59.

Andelshavere kan stemme én gang pr. måler.

Hvis en andelshaver har rådighed over flere målere, kan der dog maks. afgives 10 stemmer pr. andelshaver. 

Valget foregår på tro og love, hvilket betyder, at den enkelte andelshaver selv har
ansvar for at gældende vedtægter og valgregulativer bliver overholdt.

AURAs eksterne revisor fører tilsyn med optællingen.

Alle opstillede kandidater får besked fra AURA senest den 10. november 2024, om de er valgt til repræsentantskabet eller ej.

Resultatet bliver offentliggjort på aura.dk og i de lokale medier. Det sker senest den 10. november 2024 og efter, at kandidaterne selv har fået besked.

 

Spørgsmål om at være repræsentantskabsmedlem

Som repræsentantskabsmedlem bliver du indkaldt til 3-4 årlige møder, samt evt. en studietur på 2-3 dage. Der udbetales mødehonorar til møder og studieture. 

Nyvalgte repræsentantskabsmedlemmer bliver indkaldt til et ekstraordinært  repræsentantskabsmøde tirsdag den 12. december 2024, hvor de tiltræder og skal vælge bestyrelsen for AURA Energi a.m.b.a.

 

Det er repræsentantskabet opgave at sikre den overordnede retning for koncernen og værdiskabelse for andelshaverne. Dette sker blandt andet gennem valg af bestyrelse, godkendelse af regnskab og den overordnede ejerstrategi.

Repræsentantskabet er et dialog- og debatforum, som giver andelshaverne en stemme ind i selskabet ved at give input til bestyrelsen. Repræsentantskabet involveres og har indflydelse på større væsentlige strategiske disponeringer.

Desuden vælger repræsentantskabet de 11 medlemmer af AURAs bestyrelse. 

Repræsentantskabsmedlemmerne vælges for fire år ad gangen og tiltræder på et første ekstraordinære repræsentantskabsmøde den 12. december 2024.

Hvis du flytter til et andet valgområde inden for AURAs område, beholder du din plads i repræsentantskabet.

Flytter du væk fra området, kan du ikke længere være medlem af repræsentantskabet. En suppleant vil overtage din plads.

Fandt du ikke det, du søgte?

Du er velkomme til at kontake AURAs valgkontor på valg@aura.dk eller
tlf. 87 92 55 55.

Alt det formelle

Rammerne for valget til AURAs repræsentantskab er selskabets vedtægter og valgregulativer. 

Find vedtægter og valgregulativ