Tilliden til energiselskaberne stiger, og det samme gør kundetilfredsheden. Det er konklusionen i den netop offentliggjorte brancheanalyse af elmarkedet fra analyseinstituttet EPSI. Østjyske AURA står for den største stigning i kundetilfredshed blandt samtlige selskaber.
Den negative spiral med høje elpriser og mistillid til elselskaberne er vendt. Til trods for mange dårlige mediehistorier de seneste år, har langt de fleste elleverandører formået at løfte sig på både tillid, transparens, kundetilfredshed og fokus på bæredygtighed.
Øget tillid til hele branchen
Kundernes tillid til elbranchen som helhed stiger betydeligt i årets måling sammenlignet med 2023. Forbrugerne vurderer, at elselskaberne er blevet mere transparente og mere tydelige omkring samfundsansvar. Begge dele gør, at tilliden stiger.
Kunderne oplever også bedre gennemsigtighed. Generelt ses det for hele branchen, at kunder, der benytter sig af selvbetjeningsløsninger, har lettere ved at forstå deres elaftale og er mere tilfredse end dem, der ikke gør. 64% af danske elkunder angiver i målingen, at de har brugt elselskabets selvbetjening.
AURA står for den største stigning
Kundetilfredsheden stiger for hele branchen fra et gennemsnit på 63,0 i 2023 til 64,8 i 2024. Den største fremgang ses hos AURA, der har base i det østjyske. AURA stiger med hele 3,8 indekspoint til en top 5-placering på landsplan over nogle af landets største selskaber. AURAs stigning er blandt andet drevet af en særlig høj servicekvalitet og proaktiv kommunikation om kundeforholdet.
”Vi har de seneste år arbejdet på højtryk for netop at være mere proaktive over for vores eksisterende kunder, så det vi er glade for, at indsatsen også mærkes. Forbrugerne skal vide, at vi og mange andre af de etablerede selskaber godt kan give kunderne både konkurrencedygtige priser og god service”, lyder det fra Mette Marie Ostenfeld, direktør for Energi i AURA.
Der er lys forude
Elselskaberne har de seneste år kæmpet med negativ omtale, efter mange nye, uprøvede selskaber har gjort deres indtog på markedet. Desværre har nogle af de nye leverandører udfordret både branchen og forbrugerne. Hos AURA håber de, at tendensen nu endegyldigt vender.
”De mange mediehistorier har gjort danskerne mere opmærksomme, og jeg kan kun igen anbefale, at man tjekker selskabets ry en ekstra gang, inden man vælger leverandør’, siger Mette Marie Ostenfeld.
Undersøgelsen af kundetilfredsheden i energibranchen er foretaget af EPIS Rating og baseret på 3.525 interviews med danske, private elkunder. Rapporten kan læses her: https://www.epsi-denmark.org/wp-content/uploads/2024/11/2024-11-18-epsi-energi-privat-2024-minirapport.pdf