Cowboy-metoder på elmarkedet kræver bedre beskyttelse af forbrugerne

11. april 2016

Konkurrencen på elmarkedet er velfungerende og hård. Det er positivt, men de seneste år er antallet af klager til Forbrugerombudsmanden boomet. Klagerne går især på lidt for kreative markedsføringsmetoder. Det går ud over forbrugerne og skævvrider konkurrencen. Dansk Energi opfordrer derfor politikerne til at forbedre håndhævelse af de regler, som skal beskytte forbrugerne.

Generelt er konkurrencen på elmarkedet velfungerende og hård, hvilket som udgangspunkt er godt og til forbrugernes fordel. Danske forbrugere har lave priser og mange produkter og leverandører at vælge imellem. Men siden 2013 er antallet af klager til forbrugerombudsmanden steget markant med 188 procent til 138 henvendelser i 2015.

- For kunderne er det virkelig træls. De oplever ulovligt telefonsalg og ufine markedsføringsmetoder. Det rammer alle elhandlere på markedet – også dem, som kører efter reglerne. Få brodne kar risikerer dermed at underminere kundernes tillid i et ellers velfungerende marked. Derfor er håndhævelsen af især markedsføringsreglerne nødt til at blive bedre, siger Kamilla Thingvad, afdelingschef for detailmarked hos Dansk Energi.

Som følge af boomet i klager er sagsbehandlingstiden hos Forbrugerombudsmanden blevet særdeles lang. Nogle sager har været næsten to år under behandling.

Klagerne vedrører især telefonsalg, hvor der bliver givet vildledende og direkte usande oplysninger til forbrugerne. Der er også eksempler på, at kunder bliver ringet op, selvom den lovpligtige tilladelse til telefonsalg er opnået uden, at forbrugeren er klar over, at der er tale om markedsføring.

- Når håndhævelsen af forbrugerbeskyttelsen halter, sender det et uheldigt signal om, at nogle få brodne kars adfærd er ok. Og så fortsætter de problematiske aktiviteter med uformindsket styrke. Vi opfordrer derfor politikerne til at hjælpe Forbrugerombudsmanden med at styrke håndhævelsen af forbrugerbeskyttelsen. Der er brug for flere ressourcer til området, og der er brug for bedre vejledning i markedsføringsreglernes betydning på elmarkedet, siger Kamilla Thingvad.

At konkurrencen på elmarkedet er hård fremgik blandt andet af en rapport fra Copenhagen Economics fra december 2015. Rapporten konkluderede blandt andet, at elhandlernes bruttofortjeneste per private elkunde er blandt de laveste i Europa, og at danskerne til trods for de lave detailpriser nyder godt af et stort udvalg af produkter og leverandører.

Kilde: danskenergi.dk

Det skriver medierne

Henrik blev snydt af el-sælger: Løgn, latin og afstumpet adfærd
Flere el-sælgere lyver og snyder: Sådan gør de
Kæmpe pristjek: Her er Danmarks billigste strøm