Der var smil og klapsalver i kontrolrummene hos de danske elnetselskaber, da Engrosmodellen gik i luften på det danske elmarked. Mange måneders hårdt arbejde med at forberede omstillingen bar frugt – det nye elmarked fungerer indtil videre som planlagt.
Natten til 1. april gennemgik det danske elmarked en af de største reformer nogensinde. Det gik for de fleste elkunder ubemærket hen – helt efter planen. For mens man i energisystemets kontrolrum holdt et vågent øje med systemerne, som de migrerede til den nye DataHub, forløb processen ganske uden komplikationer.
Den 2. april koblede den sidste elleverandør sig til DataHub, og det statsejede Energinet.dk kan konstatere, at systemet nu kører uden alvorlige fejl og med relativt få supporthenvendelser.
– Det har været en enormt stor og kompleks opgave for elsektoren at omlægge alle IT-systemer, så de fremover kan kommunikere gennem én samlet DataHub, siger Filip Marott Sundram, afdelingschef i Dansk Energi:
Han glæder sig derfor over, at overgangen 1. april er forløbet gnidningsfrit. Men selvom vi nu er over en væsentlig hurdle, er der stadig meget arbejde med Engrosmodellen, fortæller Filip Marott Sundram:
– Vi er et stort skridt videre på vejen mod fremtidens elmarked. Lige nu har selskaberne fokus på at identificere og fejlrette eventuelle børnesygdomme, så elkunder fortsat kan have tillid til, at deres elregning er korrekt. Det næste skridt bliver timeafregning, så kunder i fremtiden kan spare på elregningen ved at bruge strømmen, når den er billig.
I dag kan danskere let skifte mellem cirka 60 leverandører af strøm og har en bred palet af elprodukter til nogle af Europas laveste elpriser. Danske elnetselskaber installerer løbende fjernaflæste elmålere i hele landet – et arbejde, der ventes afsluttet i 2020.
Til den tid vil DataHubben behandle omkring 42 milliarder målinger fra 3,3 millioner målere over hele landet.