Energi- og fiberkoncernen AURA etablerer et netværk af offentligt tilgængelige ladestationer, der skal fremtidssikre elbilismen i det østjyske.
Østjylland bliver fremover et endnu bedre sted at være elbilsejer og elbilbilist og får samtidig trådt på speederen i den grønne omstilling.
”I AURA ønsker vi at fremme den grønne mobilitet. Vi ved, at rækkeviddeangst og bekymringen om at finde en opladningsmulighed, når man er væk hjemmefra, er blandt de største barrierer for at skifte fra fossildrevne biler til de miljøvenlige elbiler. De problemstillinger får vi nu markant reduceret i vores forsyningsområde,” siger Carsten Höegh Christiansen, administrerende direktør i AURA.
AURA har allerede flere års erfaring med e-mobilitet, blandt andet via de populære eldelebiler og som en af landets førende udbydere af ladestandere, samt investeringen i Spirii, der leverer ladeudstyr. Udrulningen af et ladenetværk tager AURAs fokus på e-mobilitet til et nyt niveau og vil være en del af koncernens nye strategi, der bliver præsenteret i slutningen af året.
”Ladenetværket er et strategisk indsatsområde, og vi har i første omgang afsat et tocifret millionbeløb til i løbet af de næste to-tre år at klæde forsyningsområdet på med ladestationer til elbiler. Men investeringen har ikke kun et kommercielt sigte, for ligesom da vi lagde fibernet ud, vil vi sikre, at vi når ud til alle vores andelshavere. Vi synes, det giver rigtig god værdi at man kan blive elbilist, og have kunder eller gæster i elbil uanset hvor man bor. Og samtidig er ladenetværket også et godt tilbud til dem, der ikke har mulighed for at erhverve sig en privat installation,” understreger Carsten Höegh Christiansen.
Det bliver AURAs afdeling for e-mobilitet, der kommer til at effektuere udrulningen af ladenetværket, og arbejdet er allerede begyndt.
”For at lykkes bedst muligt med at etablere et velfungerende netværk af ladestationer i Østjylland er det vigtigt at finde de rigtige og mest hensigtsmæssige lokationer, og den del er allerede godt gang. Vi er i dialog med de første virksomheder og større jordbesiddere, der er interesseret i at stille en lokation til rådighed, og på den måde være med til at give deres aftryk på den grønne omstilling. Og jeg hører meget gerne fra lokationsejere, der vil være med,” siger Louise Frøstrup Christensen, forretningschef for AURA E-mobility.
AURA vil både etablere ladestationer med lynladere og stationer med almindelige ladere, og altså både i større og mindre byer i koncernens forsyningsområde.
De Danske Bilimportører har opgjort, at elbiler og plug-in-hybrider i dag udgør 32% af salget af nye biler, og at omkring 100.000 grønne biler kører på de danske veje. Men den udvikling risikerer at stoppe, hvis ikke ladeinfrastrukturen bliver opgraderet betragteligt.
”Vi er sikre på, at når først infrastrukturen med ladestationerne er der, vil elbilerne for alvor blive hvermandseje,” spår Louise Frøstrup Christensen og bliver bakket op af Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.
”Det skal være lige så let og ubøvlet at være elbilist, som det er at køre i en fossilbil. Udbygningen af ladeinfrastruktur skal være foran salget af elbiler, så der aldrig opstår køer til ladestanderne. Det er helt essentielt for fremtidens el-bilisme, at aktører som AURA går ind og tager en del af ansvaret,” siger Lærke Flader.
AURA forventer i løbet af efteråret at indvie den første lynladestation på Skanderborgvej i Viby.