Nye tal fra Forbrugerombudsmanden viser, at forbrugere i stigende omfang henvender sig om elselskaberne forretningsmetoder.
Trods de seneste års advarsler fra Forbrugerombudsmanden til en lang række selskaber, der sælger el til forbrugere og virksomheder, stiger antallet af henvendelser og klager over selskabernes forretningsmetoder.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen indskærpede for over to år siden, hvordan elselskaberne må markedsføre sig over for forbrugerne, ligesom hun udarbejdede en vejledning i de regler, der gælder for især markedsføring og salg, især for branchens telefonsælgere.
Set over en periode fra 2013 og frem til september i år toppede antallet af klager i 2017 med 193 henvendelser. I indeværende år til og med 11. september, hvor der fortsat resterer knap fire måneder af året, har 132 forbrugere rettet henvendelse til Forbrugerombudsmanden med klager over elselskaber.
Hos AURA El-handel i Østjylland glæder de sig over, slet ikke at være repræsenteret på listen, som viser antallet af klager fordelt på elselskaber fra 2013-2018:
”Vi er utroligt stolte - men ikke overrasket over, at vi ikke er på Forbrugerombudsmandens liste. Hos AURA El-handel lægger vi stor vægt på, at være en troværdig og ordentlig samarbejdspartner for både private og erhverv”, siger Michael Mikkelsen, Elhandelschef hos AURA El-handel.
”Vi synes dog, at det er bekymrende, at der trods Forbrugerombudsmandens indskærpelser for år siden, stadig er elselskaber, som eksempelvis ringer til kunder og udgiver sig for at samarbejde med kundens nuværende selskab eller lover store besparelser, som de slet ikke kan levere”.
”De mange sager er med at til at gøre kunderne skeptiske over for branchen generelt, og det kan vi ikke leve med”, slutter Michael Mikkelsen.