AURA er et andelsselskab, og hvert fjerde år vælger den østjyske energi- og fiberkoncerns andelshavere et nyt repræsentantskab, selskabets øverste myndighed. Den proces har AURA netop taget hul på, og selvom man kun er en uge inde i opstillingsperioden, er der allerede meget stor interesse for at komme på stemmesedlen.
”Vi er kun tidligt i opstillingsfasen, men allerede nu kan vi konstatere, at vi har væsentligt mere end halvdelen af det antal kandidater, vi havde samlet set ved sidste valg for fire år siden,” siger Carsten Höegh Christiansen, administrerende direktør i AURA.
Erfaringer fra tidligere repræsentantskabsvalg siger, at en stor del af dem, der stiller op, først gør det mod slutningen af opstillingsperioden, så noget kunne tyde på et rekordstort antal navne på stemmesedlen, når valget går i gang den 11. oktober.
”Det er rigtig glædeligt, at interessen for vores selskab er så stor. Vi havde naturligvis håbet på det, for vi kan jo konstatere, at der generelt har været en øget interesse for energi, forsyningssikkerhed, grøn omstilling og bæredygtighed de seneste år. Samtidig er lokalt andelsejerskab igen kommet positivt i fokus, hvilket også er med til at skabe øget interesse for vores slags virksomhed,” siger Carsten Höegh Christiansen.
Ønske om mere diversitet
AURAs valgledelse, der har medlemmer fra repræsentantskabet, bestyrelsen og ledelsen, har sat en række offensive forventninger op frem mod repræsentantskabsvalget. Blandt andet et ønske om at skabe mere diversitet i repræsentantskabet for i endnu højere grad at afspejle ejerskabet og det samfund man er en del af.
Ved sidste valg fik AURA rekordmange kvinder valgt ind, og målet denne gang er endnu flere.
”Alle skal have mulighed for at stille op og blive valgt, men set fra min side vil det bestemt ikke gøre noget, hvis vi i endnu højere grad får et bredere sæt af kompetencer og holdninger ind i vores repræsentantskab, hvorfra vi jo også vælger koncernens bestyrelse. Derfor har valgledelsen sat nogle milepæle op for at nå det,” pointerer Carsten Höegh Christiansen.
113.000 østjyder har muligheden
Kampagnen for at gøre de mere end 113.000 andelshavere opmærksomme på muligheden for at stille op og få indflydelse på udviklingen af AURA har fået overskriften ”Vær med til at bestemme, hvordan kagen skal skæres”, og kører meget bredt på en lang række platforme, digitalt såvel som analogt.
Valget til AURAs repræsentantskab er inddelt i syv lokale valgområder, og målsætningen er at få kampvalg i alle områder, samt en væsentlig forøgelse af stemmeprocenten, som i forvejen er blandt de allerhøjeste i branchen.
Man kan læse mere om valget til AURAs repræsentantskab på www.aura.dk/valg, hvor det også er muligt at finde link til opstillingsmodulet.