Danmarks største dagligvarevirksomhed, Coop, har indgået en stor aftale med Nianet, om fibernet til minimum 1050 Coop butikker i Danmark. Det skal skabe fundamentet for fremtidens IT i butikkerne.
Aftalen indebærer, at der nu kommer fibernet i mange, mindre befolkede områder, og dermed får mange borgere langt bedre netforbindelse, end de har i dag.
Arbejdet begynder i løbet af kort tid, og allerede i år vil mange opleve bedre forbindelser. Fordi Coop opgraderer deres infrastruktur markant, vil det trække fiberinvesteringer ud til områderne, hvor Coop har sine butikker.
– Med denne aftale har vi taget et væsentligt skridt mod fremtidens Coop, hvor vi kommer til at tilbyde vores medlemmer og kunder mange nye løsninger, der vil gøre deres hverdag lettere. F.eks. i form af Coop Medlem app´en, som flere hundrede tusinde allerede har downloade på deres smartphones, siger teknologidirektør Kræn Østergård Nielsen, Coop.
Nianet, der er ejet af 14 regionale energiselskaber, er begejstret for at have vundet ordren:
– Vi glæder os i den grad over ordren, både fordi det er en stor ordre for os og fordi vi synes, at Coops værdier og vores passer perfekt sammen. Med dette projekt kan vi give et kæmpe løft til yderområder, som mange steder i dag plages af meget dårlige netforbindelser, siger adm. direktør Rasmus Helmich, Nianet A/S.
Også i Dansk Energi er der stor begejstring for dagens nyhed:
– Selvom det er en kold februar-dag, så er dagens nyhed noget, der virkelig varmer. Aftalen vil sætte endnu mere skub på udbredelsen af fibernet i hele Danmark, og det vil bringe endnu flere borgere og virksomheder tættere på at kunne få adgang til en digital infrastruktur i verdensklasse. Og det er nødvendigt i en verden, hvor vi både privat og i erhvervslivet er afhængige af gode og hurtige digitale forbindelser, siger branchechef for telepolitik i Dansk Energi, Thomas Woldiderich.
Coops valg af Nianet begrundes – udover pris – blandt andet med, at begge selskaber er forbrugerejede.