Hvis nogen var i tvivl før Corona-krisen, så er de det ikke længere. En stabil internetforbindelse er alfa og omega i vores samfund, og er i høj grad kritisk infrastruktur på lige fod med strøm, vand og varme.
Vi er alle i den seneste tid blevet smertelig bevidst om, hvor vigtig en stabil internetforbindelse er. Vi arbejder hjemmefra, holder videomøder, sender og modtager store mængder data fra kollegaer og samarbejdspartnerne, samtidig med at familiens børn hjemmeundervises på Zoom, Google Meet eller noget helt tredje. Det er nok til at udfordre ethvert gammelt Coax-kabel.
Mens andre brancher desværre har oplevet nedgang på grund af Corona-krisen, har AURA Fiber og montørerne, som installerer og fejlretter fiberforbindelse haft rygende travlt.
Flere og flere vil have en fiberforbindelse installereret, og mange vil også have deres forbindelse opgraderet, så de har båndbredde nok til hele familien. Så hele AURA Fiber har knoklet hårdt det senest år for at følge med efterspørgslen, idet der har været ekstra mange henvendelser til kundeservice og support.
Kunderne tager særdeles godt imod fibermontørerne, når de kommer ud for at installere eller fejlrette. Nogle kunder er positivt overraskede over, at montørerne stadig kører ud – på trods af nedlukningen af samfundet – men alle sætter pris på at kunne blive tilsluttet eller få rettet en fejl.
Fibermontørerne tager et særligt stort ansvar, når de bevæger sig rundt i samfundet, som ellers stort set er totalt lukket ned. De overholder selvfølgelig alle de retningslinjer, som vi efterhånden alle kender til hudløshed – afstand, håndsprit, mundbind osv.
Men som leverandør af kritisk infrastruktur følger de også en række striksere retningslinjer. Blandt andet forsøger montørerne så vidt muligt at undgå at mødes med hinanden, og kun i faste teams, ligesom de oftest får deres opgaver via mails og telefonen, så de ikke behøver at møde ind på kontoret. De bliver også opfordret til at lade sig teste på ugentlig basis.