Sagsbehandlingstiderne hos Forbrugerombudsmanden er for lange, mener Dansk Energi, der ønsker flere ressourcer til området.
Trods flere løftede pegefingre og en ny vejledning fra Forbrugerombudsmanden hersker der fortsat wild west-tilstande på elmarkedet.
Vi har mange kunder, som siger, at de er blevet narret til at skifte selskab, og at de har fortrudt. Sådan lyder det fra Dansk Energi, som organiserer 26 af landets elselskaber.
I Dansk Energi får man stadig masser af henvendelser fra borgere og elselskaber, der beretter om de ufine salgsmetoder, som telefonsælgere fra de mindre seriøse elselskaber bruger, når de går på rov efter kunder.
»Forbrugerombudsmanden mangler ressourcer og er alt for længe om at behandle indkomne klager – helt op til to år. Det betyder, at Forbrugerombudsmandens afgørelser mister aktualitet, og at de dermed ikke har en forebyggende effekt på de brodne kar,« siger direktør Kamilla Thingvad, Dansk Energi.
Konsekvensen er ifølge hende, at der er mistillid til markedet, og at de selskaber, som gør det godt, kommer til at stå i et dårligt lys. Dermed bliver forbrugerne mindre tilbøjelige til at skifte selskab og udnytte de muligheder, de har, mener hun.
Dansk Energi foreslår derfor, at forbrugerombudsmanden styrkes ved at afsætte flere ressourcer til hendes indsats. Det årlige budget bør øges med 5 mio. kr. så der bliver mulighed for at prioritere elmarkedet højere, foreslår Dansk Energi.
Hos elselskabet Aura har kommerciel direktør Thorkild Videbæk mange nye eksempler på, at kunderne er blevet kontaktet af sælgere, som udgiver sig for at ringe fra Aura og spørger, om kunden vil skifte fra kvartals- til månedsbetaling. Siger de ja til det, finder de senere ud af, at de har skiftet selskab.
»De aggressive telefonsælgere misbruger vores navn til at narre folk. Det er utilbørlig opførsel, og det vil vi ikke finde os i,« siger han.
MES, Midtjyllands Elektricitetsforsynings Selskab, får hver uge får henvendelser fra kunder, som har opdaget, at de uden at vide det er blevet lokket til at skifte selskab af en telefonsælger.
»Vi har mange kunder, som siger, at de er blevet narret til at skifte selskab, og at de har fortrudt. De løftede pegefingre fra Forbrugerombudsmanden har overhovedet ikke hjulpet. Der skal mere til,« siger kundekonsulent Natascha Rønde, MES.
Hun fortæller, at de smarte sælgere typisk indikerer, at de arbejder sammen med MES og ringer, fordi kunden kan spare penge. Eller også siger de, at MES er lukket, og at de derfor har et nyt tilbud, eller at de ringer på vegne af Energistyrelsen, som mener, at MES er for dyr, og at kunderne derfor skal tilbydes et andet elselskab.
Næsten hver tredje, der har skiftet elselskab inden for de seneste tre år, har skiftet ved et telefonsalg. Men 9 af 10 elkunder, som bliver kontaktet via telefon, siger, at de ikke har givet tilladelse til at blive ringet op, viser en Userneeds-undersøgelse, som Dansk Energi har fået foretaget.
Jens Madsen, som er murermester og bor ved Grindsted i Midtjylland, er en af de MES-kunder, som lige har fået et opkald fra en elsælger. Han lod sig besnakke i telefonen, og med hjælp fra sælgeren klikkede han sig selv igennem et elselskab-skifte, uden at han selv var klar over det. Da regningen kom, var den tilmed større end regningen fra MES.
»Jeg blev lovet guld og grønne skove i telefonen. Sælgeren var virkelig god til at snyde mig,« siger Jens Madsen, der har fortrudt sit skifte og er blevet rådet til, at han ikke skal betale regningen fra det nye selskab.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen bekræfter, at der kan forekomme lange ventetider.
»Vores mål er, at sagsbehandlingstiden skal være så kort som mulig. Vi får rigtig mange henvendelser fra forbrugere og virksomheder, der gør os opmærksomme på vigtige problemer, som vi gerne vil behandle. Derfor har vi flere verserende sager, end vi har ressourcer til at behandle med den ønskelige hurtighed,« siger hun.
Hun har i sin årsberetning tilkendegivet, at hun forventer at tage færre sager op i 2017 end i 2016.
I Dansk Energi får man fortsat mange henvendelser om de tricks, telefonsælgerne bruger, når de stjæler kunder. De typiske tricks er:
Kilde: jyllands-posten.dk