Vi triller bilen ind på benzintanken. Sætter pistolen i, fylder benzin på, betaler med vores betalingskort og kører videre. Så hvorfor gør vi ikke det samme, når vi skal tanke elbilen op med strøm? Fordi der i Danmark hersker en udbredt misforståelse om, at man skal have abonnement hos et ladenetværk for at kunne få strøm på elbilen, lyder det fra det lokale energiselskab AURA.
Elbilerne har indtaget Østjylland
I dag er elbilen tæt på allemandseje med knap en kvart million elbiler på vejene. Ifølge tal fra Skatteministeriet er de østjyske kommuner helt i top, når det kommer til at skifte fossilbilen ud med en på el. Af alle landets 98 kommuner topper Skanderborg statistikken. Her var 60% af nye, solgte biler i 2023 elbiler. Østjylland ligger generelt højt på listen, da elbiler i alle kommuner pånær Norddjurs udgør mere end 48% af nye, solgte biler. I den anden ende af skalaen gælder det kun 27% i Langeland Kommune.
Udbredelsen af offentlige ladestandere er også vokset eksplosivt – faktisk endnu mere end antallet af elbiler. I slutningen af maj 2024 fandtes der 22.820 offentlige ladepunkter i Danmark og hele 2.980 steder i landet, hvor danskerne kan lynlade deres elbil.
Du behøver ikke abonnement for at kunne lade på farten
Hvad mange ikke ved er, at du som elbilist kan lade på en hvilken som helst lynlader, du kører forbi. Danmark er i dag domineret af forholdsvis få, store ladeudbydere, der ejer en stor del af de offentlige ladestandere. Det er en barriere for gennemsigtigheden i markedet, mener Mette Marie Ostenfeld, der er direktør for energi hos AURA.
”Som elbillist kan du købe abonnement hos en ladeudbyder, men det er ikke din adgangsbillet til at kunne lade. Ofte vil abonnementet bare give dig en beskeden rabat eller mulighed for at betale med udbyderens egen app. Lader du, som de fleste af os, kun på offentlige ladestandere, når du skal på langtur, så kan det aldrig svare sig at betale et fast beløb hver måned for at få en lidt lavere kWh-pris – og det kan slet ikke svare sig at betale 800 kr. om måneden for ubegrænset opladning”, lyder det fra Mette Marie Ostenfeld.
På de fleste offentlige ladestandere kan man i dag betale nemt med sin foretrukne ladeapp eller med sit betalingskort. Det betyder, at det ikke længere er nødvendigt med forskellige ladebrikker eller at hente specifikke apps. At tanke strøm er på mange måder fuldstændig som at tanke benzin eller diesel.
Lad derhjemme, og gem lynladeren til ferien
Der er ingen tvivl om, at det er nemmest og billigst at lade sin elbil derhjemme, hvis man har mulighed for det. Bor man i lejlighed eller lejebolig, er det ikke sikkert, det kan lade sig gøre at investere i en ladeboks ved boligen. Endnu en myte blandt elbilister går på, at alle, der bor i lejlighed, ikke har andre muligheder end at lade på farten. Her skal man dog forsøge at tale med sin udlejer om udfordringen, lyder det fra Mette Marie Ostenfeld.
”Mange udlejere eller ejerforeninger kan godt se værdien i at investere i ladestandere til fællesparkeringspladser. Adgang til en ladestander øger boligens værdi og tiltrækker flere potentielle købere eller lejere. Så det er bestemt forsøget værd at tippe sin udlejer, hvis man bor i lejlighed og gerne vil slippe for at lede efter byens offentlige ladestandere”, fortæller Mette Marie Ostenfeld.
Med hvad så, når man er på farten? Skal man besøge familie langt væk eller på ferie i Danmark eller udlandet, så får man selvfølgelig brug for at lade på farten. Men med de mange offentlige ladestandere er der ikke længere grund til at frygte hverken at køre tør eller holde i kø.
”Myten om kø til ladestandere lever også stadig. I dag er der hurtigladere ved supermarkedet, lynladere ved rastepladserne langs landevejen og store ladeparker ved motorvejsafkørslerne. Selv en lille landsbyskole har i dag en ladestander på parkeringspladsen”, lyder det afslutningsvis fra Mette Marie Ostenfeld.