Visuel HF har uddannet 22 IT-ambassadører i samarbejde med AURA Rådgivning og Statens Byggeforskningsinstitut. Ambassadørerne skal inspirere deres jævnaldrende til at blive mere miljøbevidste, når de bruger PC’er, mobiler og tablets.
En isbjørn på et smeltende isbjerg, som er tilsluttet en stikkontakt, en panda som drukner, et grønt papmachesvin, hvor udtjente mobiltelefoner kan afleveres til genbrug og en film, som antyder en konspiration mellem standby-forbrug og Disney-figurerne Timon og Pumba. Kreativiteten har fået frit løb blandt den gruppe af unge fra Visuel HF i Viborg, som i fredags fik diplom på, at de kan kalde sig IT-ambassadører. Eleverne har lavet plakater, klistermærker, postkort og film til YouTube, som bl.a. skal motivere deres jævnaldrende til at slukke for deres standby-forbrug.
Eleverne er blevet undervist af AURA Rådgivning og Statens Byggeforskningsinstitut, som sammen med eleverne har arbejdet med, hvordan de kan påvirke andre unges adfærd. Arbejdet er en del af EU-projektet UseITsmartly, hvor også unge fra Tyskland, Holland, Norge og Østrig deltager.
”De unge ved, hvordan unge kommunikerer med hinanden, og har en indsigt i, hvad der kan få deres jævnaldrende til at ændre adfærd. Derfor er de gode ambassadører”, siger energirådgiver Lisbet Stryhn Rasmussen, AURA Rådgivning.
En af de film de unge har lavet under projektet:
De fleste unge bruger mobiler, computere og internettjenester dagligt, men er ikke opmærksomme på, at deres brug også har konsekvenser for klimaet og miljøet. Eleverne på Viborg Visuel HF har gennem deres ambassadøruddannelse fået en forståelse af de fodaftryk, deres daglige brug af IT, sætter på miljøet.
”IT-ambassadørerne har lært at bruge IT-udstyr mere energivenligt. De har fået færdigheder i at lave kampagner, at informere og støtte jævnaldrende – f.eks. venner og studiekammerater – til at spare på energien, når de bruger TV og computere”, fortæller Toke Haunstrup Christensen, seniorforsker ved Statens Byggeforskningsinstitut.
UseITsmartly er et EU-projekt. Det overordnede mål er at bidrage til EUs 2020 mål for energi og miljø. Derudover vil projektet søge at skabe ændringer i holdning og adfærd blandt unge IT-brugere. Projektet skal få de unge til at blive mere bevidste om deres brug af IT, samtidig med, at de bidrager med løsninger til, hvordan de kan skabe holdningsændringer blandt deres jævnaldrende.