Mange danskere kan spare penge ved at skifte til et nyt elselskab – og det er gratis og nemt at skifte. Ofte tager det kun et par minutter at bestille strøm direkte fra elselskabets hjemmeside.
Alligevel var det kun omkring 8% af de private danske husstande, der de sidste år har valgt at skifte elselskab. Det hænger nok sammen med, at størstedelen af danskerne stadig mener, at prisstrukturen er kompliceret og svær at gennemskue. Derudover tror mange fejlagtigt, at der ikke er så mange penge at spare ved at skifte el-udbyder.
Her kan du læse mere om, hvordan du skifter, og hvad du skal være opmærksom på for at vælge den bedste og billigste elaftale til din bolig.
Bemærk: 'Elselskab’ og ’elleverandør’ dækker over præcis det samme. Det er to begreber, der anvendes i flæng om det selskab, der sælger og leverer strømmen til din adresse.
På elpris.dk får du et overblik over de forskellige elselskaber, deres priser og produkter. Det giver et godt grundlag for at vælge den bedste elaftale til din bolig. Her kan du også vælge, om strømmen skal være klimavenlig, eller om du ønsker en fast eller fleksibel elpris.
Siden 2003 har der været frit elvalg i Danmark, hvilket betyder at du selv bestemmer hvem af de 50-60 landsdækkende elleverandører, der skal levere strømmen til din adresse.
Det er Forsyningstilsynet, der står bag elpris.dk. Forsyningstilsynet er en offentlig, uafhængig myndighed. Elselskaberne er forpligtede til at indberette alle deres produkter til elpris.dk. Enhver prisændring skal indberettes straks.
Vil du gerne udnytte de timer på døgnet, hvor strømmen er billigst? Så er det AURA FlexEl, du skal have! Så sparer du nemlig penge, når du lader din elbil eller starter vaskemaskinen, når elprisen er lavest.
Hvis du skifter til AURA FlexEl inden 29. november, får du endda 100 kr. i rabat på elregningen hver måned helt til næste sommer.
Det koster ikke noget at skifte elselskab. Du kan i princippet gøre det hver måned, hvis du vil, men i praksis vil det være et unødigt bøvl med opsigelsesvarsel, oprettelse af PBS-betaling osv.
Vær også opmærksom på en eventuel bindingsperiode hos dit nuværende selskab, inden du vælger at skifte.
Bor du til leje, har du i princippet også frit elvalg, men det vil være en god ide at snakke med din udlejer, inden du bestiller strøm fra en anden elleverandør, da dit elforbrug typisk blot afregnes a conto via din udlejers elselskab. Hvis udlejeren har flere lejere, er det også mest praktisk for begge parter at have en fælles elaftale med ét elselskab.
De fleste danskere skifter typisk kun elleverandør, når de flytter til en ny adresse, men det står dig også helt frit for at skifte elleverandør på din nuværende adresse når som helst. Som nævnt har der siden 2003 været frit elvalg i Danmark, som betyder at du altid selv bestemmer, hvem der skal levere strømmen til din adresse.
Prisen på strømmen varierer fra selskab til selskab. Det er dog vigtigt at huske på, at en stor andel af den samlede elpris udgøres af obligatoriske omkostninger, som du skal betale, uanset hvem du vælger som elleverandør. Disse omkostninger dækker over abonnement og nettarif til det lokale netselskab, elafgift og moms til staten og transport af strømmen (brug af ledningsnettet).
Derfor er kun omkring 36% af den samlede elpris underlagt fri konkurrence blandt elselskaberne. Men selvom det kun udgør en del af den samlede elregning, kan der stadig være gode penge at spare ved et skifte.
Mange synes, at elmarkedet og priserne er svære at gennemskue, og derfor ender de ofte med ikke at gøre noget, selvom de måske gerne vil skifte. Det er dog ikke så kompliceret, som mange gør det til. Her er fire ting, du bør være opmærksom på:
Den samlede elpris består af flere forskellige elementer. Du har selv indflydelse på en lille del af den pris, du betaler for din strøm – også kaldet markedsel, men størstedelen er obligatoriske nettariffer, transport og afgifter til staten, som du skal betale uanset hvilket elselskab eller elaftale, du vælger.
Den rene elpris udgør omkring 36% af din samlede elregning. Det er altså denne del, du selv kan påvirke, når du sammenligner elpriser og vælger et nyt elselskab og elaftale.
Den gennemsnitlige kilowattpris ved et forbrug på 4.000 kWh årligt er omkring 2,50 kr./kWh. Det kan du bruge som tommelfingerregel til at vurdere, om din strøm er billig eller dyr fra dit nuværende elselskab, og om det kan betale sig for dig at skifte.
De fleste elselskaber tilbyder grønne elprodukter, så hvis du går op i miljø og bæredygtighed, vil det være en god ide at vælge et af disse produkter. De er markeret med et eller to grønne blade, som indikerer, at der er tale om et klimavenligt elprodukt baseret på strøm fra CO2-neutrale energikilder som fx vind, sol og vand.
Alle elprodukter på markedet kan groft sagt opdeles i to kategorier. Du skal vælge, om du ønsker en fast eller fleksibel elpris. En fast elpris betyder, at prisen for din strøm låses fast - typisk for tre måneder ad gangen. Vælger du en fleksibel elpris, følger prisen udsvingene på den nordiske elbørs - og kan derfor variere måned for måned eller time for time.
De fleksible elaftaler bliver mere og mere populære – hvilket også skyldes, at de fleste danskere nu har en digital elmåler derhjemme, som kan tage højde for varierede timepriser og dermed understøtte et mere fleksibelt elforbrug. Fordelen ved en fleksibel elpris er nemlig, at du kan udnytte, når strømmen er billig, som fx om natten eller uden for kogespidsbelastningsperioderne omkring morgenmad og aftensmad.
Læs mere om fordele og ulemper ved faste og fleksible elpriser
Fra elselskab til elselskab kan der være forskel på, hvor meget du betaler i månedligt abonnement. Nogle elselskaber har også valgt at lægge abonnementet ind i den viste elpris, så det ikke ser ud som om, du skal betale abonnement hos dem. Typisk svinger udgiften til abonnement mellem 15 - 49 kr. om måneden.
Det er sjældent, at elselskaber har bindingsperiode og gebyrer på deres standard-produktsortiment, men det ses nogle gange hos enkelte aktører på elmarkedet. Det normale opsigelsesvarsel er typisk løbende måned + en måned, men det er altid en god ide at tjekke, om der er binding på din nuværende elaftale, som du skal betale et gebyr for at bryde.
Når du vil skifte elleverandør, er det en god ide at have følgende oplysninger ved hånden.
Adresse: Den korrekte adresse på den bolig, du gerne vil bestille strøm til.
Navn og CPR: Dit fulde navn og dit CPR-nummer skal oplyses, så elleverandøren kan slå dig op i Datahubben. Datahubben indsamler forbrugsmålertal og information fra samtlige elkunder i Danmark.
Startdato: Den ønskede startdato for levering af strøm på adressen. Hvis du skifter elleverandør i forbindelse med en flytning, er det typisk den dag, du flytter ind. Hvis du bestiller el på din nuværende adresse, vælger du blot den dato, der passer dig bedst. Her kan du med fordel vælge den dato, der passer med opsigelsesperioden hos dit gamle elselskab, som typisk er løbende måned + en måned. Hvis du eksempelvis gennemfører en bestilling på strøm d. 18. marts., vælger du blot startdato d. 1. maj.
E-mail og telefonnummer: Dette bruges af elselskabet til at sende dig fakturaer og servicemeddelelser og komme i kontakt med dig, hvis der er spørgsmål til din bestilling.
Aftagenummer: Enkelte elselskaber vil gerne have oplyst dit aftagenummer, som du finder på din elregning. Aftagenummeret er unikt for din elmåler og anvendes derfor, hvis der er tvivl om adressen.
I Danmark findes der omkring 50 forskellige elselskaber, som du frit kan vælge imellem, uanset hvor i landet du bor. Måske kender du allerede nogle af dem som fx AURA Energi, NRGi eller Norlys. Disse selskaber betegnes som traditionelle elselskaber, der historisk set også har sørget for nedgravning, drift og vedligeholdelse af det danske elnet. Der kommer også hele tiden nye ’gule’ elselskaber på markedet som fx Gul Strøm, Blue Energy eller Modstrøm, som gerne vil ramme en speciel kundegruppe eller niche.
Det kan være svært at vælge den ene frem for den anden, men her får du fire anbefalinger.
Husk altid at kigge på den samlede elpris, når du sammenligner elselskabernes priser med hinanden. Det vil sige den rene elpris inklusive afgifter og nettarif. Statslige afgifter og nettarif skal alle danskere betale. Det er udgifter, som går til at dække drift og vedligeholdelse af elnettet.
Det er også klogt at være opmærksom på udgifter til månedligt abonnement. Det månedlige abonnement dækker elselskabernes administrationsomkostninger og kan variere lidt fra elselskab til elselskab. Nogle elselskaber markedsfører sig på, at du ikke skal betale et månedligt abonnement, men så er administrationsomkostningerne typisk dækket ind på en anden måde.
Enkelte elleverandører har gennem tiden fået kritik for at benytte sig af kreative og vildledende salgsmetoder, når de vil kapre nye kunder. Hvis du er typen, som går op i at vælge et elselskab, der opfører sig ansvarligt og ikke bryder markedsføringsloven i forbindelse med fx telefonsalg, kan du med fordel tjekke Forbrugerombudsmandens hjemmeside, om aktuelle klagesager vedrørende elselskaber.
Derudover kan du også bruge Trustpilot.dk som en indikator på, om et elselskab behandler kunderne ordentligt og går op i at levere en god kundeservice.
Du bør også overveje, om det betyder noget for dig at få leveret strømmen fra et lokalt elselskab. Du kan nemt tjekke elselskabernes adresser på deres hjemmeside. Nogle elselskaber er lokale andelsejede selskaber, hvilket betyder at de har interesse i at støtte op om lokalområdet i form af forskellige fællesskabsorienterede aktiviteter, som skaber værdi for andelshaverne. Det kan fx være de uddeler puljemidler til foreninger eller idrætsklubber i dit lokalområde.
Du kan i princippet skifte elselskab fra dag til dag. Dog er der som regel nogle dages behandlingstid hos elselskaberne, som betyder, at det korteste interval i praksis nærmere vil være fra måned til måned. Du kan vælge at skifte den dag, du tager beslutningen.
Hvis du vil bestille strøm i forbindelse med, at du flytter i ny bolig, vælger du blot indflytningsdatoen på din nye adresse som startdato.
Hvis du skifter elselskab, er det altid en god ide at informere din nuværende elleverandør om, at du gerne vil opsige elaftalen og har valgt et andet selskab. De fleste elselskaber har en indbyrdes ’gentleman-aftale’ om, at det nye elselskab varetager kundens interesser over for den tidligere elleverandør, men enkelte elselskaber kræver en skriftlig opsigelse direkte fra kunden.
Derfor er den en god ide at sende en mail til sit gamle elselskab, så du ikke risikerer unødvendige dobbeltregninger.
Når du fraflytter din tidligere adresse, stopper du naturligvis med at bruge strøm på adressen. Derfor skal du huske at opsige din elaftale ved at melde fraflytning.
Husk, at det altid er den person, som flytter ud, der har ansvaret for at informere elselskabet om, at der er sket en ændring på adressen. For at undgå unødvendige regninger efter du er flyttet, skal du derfor aktivt melde din fraflytning til dit elselskab.
Er du kunde hos AURA, kan du melde din flytning lige her. Via vores flytteportal kan du også vælge at tage din eksisterende elaftale med videre på din nye adresse. Så sørger vi for, at du har strøm fra den dato, du flytter ind.
Når du har meldt flytning, modtager du en endelig slutopgørelse på din gamle adresse. Modtager du den ikke, skal du kontakte dit elselskab.
Der er stor forskel på, om du flytter fra og til en lejebolig eller din egen bolig, når du skal vælge elselskab.
Når du bor til leje, vil din udlejer som udgangspunkt sørge for, at der er el på adressen. Udlejer vil typisk blot opkræve betaling a conto for den el, du bruger i lejeperioden. Nogle gange kan udgifterne til el også være inkluderet i den månedlige husleje. For de fleste lejere er det ikke nødvendigt at beskæftige sig at finde en elleverandør – også fordi elforbruget i en lejlighed er relativt lavt - men du er reelt ikke forpligtet til at acceptere den elaftale, som udlejer præsenterer dig for, da der er frit elvalg i Danmark – også for lejere.
Her står du i en gunstig position, hvor du frit kan vælge, hvem du vil have som elleverandør på din nye adresse. Måske er du så tilfreds med dit gamle elselskabs kundeservice, at du vælger dem igen, men du kan også vælge en helt ny elleverandør.
Ved et skifte til et nyt elselskab er det også en god ide at tage stilling til, om du ønsker en klimavenlig elaftale baseret på fx vindmøllestrøm, eller om du ønsker et almindeligt standard-elprodukt.
I Danmark taler vi meget om den grønne omstilling og samfundsansvar, men en ny analyse af danske elkunder viser, at vi ikke er særligt engagerede i vores elforbrug. De færreste kender husstandens årlige elforbrug og gider ikke bruge tid på at foretage et aktivt valg af elleverandør.
I Danmark kommer langt størstedelen af strømmen i vores stikkontakter fra vedvarende energikilder. Og den andel stiger hele tiden. Din strøm er altså ret grøn uanset om du vælger en grøn elaftale eller ej. Hvis du gerne vil sende et signal om, at du støtter CO2-neutrale energikilder, kan du gøre din elaftale endnu grønnere ved at tilkøbe certifikater for vedvarende energi. Det kan være med til at lægge pres på beslutningstagerne om at producere mere grøn energi for at dække den stigende efterspørgsel hos forbrugerne.
Fordi det danske elmarked er underlagt fri konkurrence, har du sikkert også prøvet at blive ringet op at et eller flere elselskaber, som forsikrer dig om, at du kan spare mange penge ved at skifte til lige præcis dem.
En del elselskaber er gennem årene blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for lidt ufine metoder, fordi de typisk har ringet op til forbrugeren uden samtykke eller præsenteret kunden for urigtige eller vildledende ikke-faktabaserede informationer. Elleverandører har ikke lov til at ringe dig op med ’gode tilbud’ med mindre du udtrykkeligt har givet lov til det. Det er i strid med markedsføringsloven.
Hos AURA Energi har vi også oplevet, at lidt for smarte telefonsælgere udgiver sig for at være fra AURA eller en underafdeling af AURA. Men AURA Energi har en koncernpolitik om ikke at benytte telefonsalg til at sælge strøm til privatkunder, så det kan aldrig være fra os, hvis du får en opringning med et smart tilbud.
Her er fire generelle anbefalinger, hvis du bliver kontaktet af en hurtigtalende telefonsælger:
Til trods for et stort udbud af elleverandører på markedet og en velfungerende priskonkurrence er det ikke mange danskere, som forholder sig aktivt til deres elregning. Andelen af personer, der skiftede elselskab har i de senest år været cirka 8% af de danske husstande.
I en stor undersøgelse spurgte man danskerne, hvor mange gange de havde skiftet elselskab de seneste tre år. 77% af respondenterne svarede, at de ikke havde skiftet, mens 23% af de adspurgte havde skiftet selskab. Blandt dem, der havde skiftet elleverandør inden for perioden, havde størstedelen kun skiftet én gang.
Gruppen, der ikke har skiftet elleverandør inden for de seneste tre år, udgør samlet set 94 %. Med andre ord er langt størstedelen af danskerne relativt inaktive på elmarkedet (Kilde: Userneeds 2019 for Dansk Energi).
Dette kan virke underligt, når der kan være penge at spare, og det samtidig er forholdsvis nemt at skifte elleverandør.
Hvis du har brug for hjælp eller rådgivning i forbindelse med at skifte elselskab, er du meget velkommen til at ringe til os på 87 92 55 44 eller skrive til el@aura.dk.