Hvis du er nyslået elbilsejer og i tvivl om, hvordan du skal oplade din elbil – skal det være med eller uden abonnement og hvad er billigst? – så læs med her.
Lad os slå fast med det samme: Du behøver bestemt ikke en fastprisordning (all inclusive abonnement) med et ladeabonnement for at køre elbil. Hovedparten af elbilister i Danmark har formentlig ikke et ladeabonnement.
Du kan nemlig både lade hjemme og benytte dig af roaming, så du kan lade på farten, selvom du ikke har et abonnement med frit forbrug.
Betaling for at lade op på offentlige ladestandere foregår enten ved at scanne en ladebrik, benytte en app eller via betalingskort. Du kan bruge forskellige ladeoperatørers ladestationer og betaler blot en pris pr. kWh.
Omkring 90% af opladning hos private elbilister foregår hjemme på matriklen med en hjemmelader.
Grundlæggende er der tre forskellige løsninger til opladning af elbil hjemme at vælge imellem:
↪ Køb din egen oplader og stå for alt selv
↪ Tilmeld fastprisordning med et abonnement – typisk med leje af ladeboks (ladeabonnement)
↪ Lej eller køb en ladeboks og overlad administrationen til et servicefirma (serviceabonnement)
Uanset, hvilken løsning du vælger, betaler du i første omgang for strøm til opladning over din eksisterende elaftale samt for installation af ladeboksen.
Med et ladeabonnement får du typisk fri opladning for et fast beløb hver måned – fx 800 kr. De kaldes ofte ’all inclusive’ abonnementer, fordi du både kan lade hjemme og på farten for det faste månedsabonnement.
Når du lader hjemme, får du efterfølgende strømrefusion – altså betaling for den strøm du har brugt til opladning og betalt over din elregning. Det er typisk en fast sats, som både kan være i din eller udbyderens favør, så vær opmærksom på dette.
Et serviceabonnement er derimod et abonnement, der følger med, når du lejer eller køber en ladeboks og betaler for dit strømforbrug over din elregning. Serviceabonnementet dækker typisk drift og vedligehold af ladeboksen, løbende softwareopdateringer og kundesupport.
Det er kun din ladeboksoperatør, som kan ansøge om afgiftsrefusionen på dine vegne, og denne service er derfor typisk en del af serviceabonnementet til lade-operatøren.
Er det muligt at købe en ladeboks uden serviceabonnement?
Ja, det er en mulighed, men det kan ikke altid anbefales, da en ladestander uden serviceabonnement ikke giver dig de mange fordele, der er ved at have professionelle til at stå for service, drift og vedlighold af din ladeboks.
Uden et serviceabonnement har du blandt andet ikke mulighed for at modtage afgiftsrefusion af den forbrugte mængde strøm til opladning. Afgiften er en stor del af det, du betaler for strømmen, og den får du retur i afgiftsrefusion med dit serviceabonnent – men altså kun, hvis du har et serviceabonnement fra en ladeoperatør som fx AURA.
Hos AURA tilbyder vi ikke ladeløsninger uden serviceaftale til private. En serviceaftale giver nemlig mange fordele til vores kunder. Som elbilsejer slipper du blandt andet for at bekymre dig om din ladeboks virker - hjælpen er kun et opkald væk. Samtidig får du automatisk afgiftsrefusion, så rent økonomisk er det en attraktiv aftale.
I fastprisordningerne til 7-800 kr./md. får du refunderet din udgift til strøm til en standardpris. Du får ikke glæde af afgiftsrefusionen, da ladeoperatøren typisk beholder denne indtægt selv.
Ved serviceordningerne betaler du for dit faktiske forbrug og får i de fleste tilfælde refunderet elafgiften.
Hvis du selv står for det hele, får du ikke refunderet elafgiften. Det skyldes, at der kun gives refusion, hvis det er en virksomhed, som servicerer eller ejer opladeren. Det er virksomheden, der får refusionen, og den kan så sende den videre til dig som kunde.
For at modtage refusion af elafgift er det også et krav, at din ladeboks/stander har en indbygget måler, så elselskabet præcist kan registrere, hvor meget strøm du bruger til opladning – og adskille det fra din husstands øvrige elforbrug.
Hvis der i forvejen gives afgiftsrefusion på din husstand eller hvis du har installeret solceller, varmepumper mv., kan du ikke få yderligere reduktion i elafgiften.
Der følger en serviceaftale med, når du køber en ladeløsning fra AURA. Serviceaftalen er obligatorisk og sikrer blandt andet følgende services:
↪ Håndtering og refundering elafgift til opladning
↪ Adgang til ladenetværk i hele DK og Europa.
↪ Adgang til kundesupport døgnet rundt
↪ AURA samarbejder med Spirii. Spiriis Network Operations Center kan kommunikere med alle AURAs ladestandere og udfører løbende vedligehold, fejlretning og opdaterer til nyeste version af software
↪ Serviceaftalen indebærer, at ladeboksen altid fungerer – og såfremt uheldet skulle være ude, så udbedres fejlen enten via IT-supportsystemer eller via et fysisk besøg af en installatør
Der findes altså forskellige muligheder for opladning – derhjemme, på farten og variationer af de to. Hvilken løsning der er mest fordelagtig for dig, afhænger af dit kørselsbehov.
Du skal nøje overveje, hvor meget du kører i din elbil hver dag, og hvornår og hvor du planlægger at oplade bilen. Der er jo fx ingen grund til at vælge et fastpris-abonnement med fri opladning i hele landet, hvis du altid vil oplade din elbil på egen matrikel.
Du kan starte med at stille dig selv tre spørgsmål:
↪ Hvor langt kører du på daglig basis? Og er det ud i ét stræk?
↪ Overnatter din bil altid hjemme?
↪ Og hvad er kørselsbehovet i weekenden og ferien?
Herefter skal du tænke over, hvordan dit kørselsmønster matcher med opladning hjemme og på farten.
Et typisk scenarie for en gennemsnitlig elbilist kunne f.eks. være 20.000 km/år og med 90% opladning hjemme og 10% opladning på farten.
Vores ladeboks er en rigtig god økonomisk løsning for dig, der primært forventer at lade elbilen hjemme – og det er uanset, om du kører 10.000 eller 30.000 km/år.
↪ Du ejer ladeboksen 100% og betaler en fast kontant pris, som inkluderer både installation og ladeboks.
↪ Du får 100% refusion af din elafgift.
↪ Du betaler en fast lav pris for en serviceaftale med Spirii. Den sikrer dig fuld adgang til stort ladenetværk i hele DK, drift og vedligehold af din ladeboks.
I sammenligning med andre abonnementsløsninger på markedet kan der være mange penge at spare allerede efter 12 måneder. Besparelsen bliver kun større år for år.